post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09

LinkedIn en Instagram zijn populairder dan ooit in ondernemersland. Drommen mensen verdringen zich dagelijks op beide platforms om te laten zien waar ze mee bezig zijn, wat voor unieke kansen ze grijpen en hoe blij hun klanten met ze zijn. Hoe lang blijft dit nog interessant? En is deze stortvloed aan berichten nu echt waar werkend Nederland behoefte aan heeft? Het kan wat mij betreft wel een tandje minder. 

‘Wil je meer volgers op Instagram? Volg dit GRATIS webinar!’ Al enige tijd word ik met dit soort advertenties om de oren geslagen. Nee, ik wíl niet meer volgers op Instagram! Al tien jaar lang deel ik hier mijn foto’s en privé-belevenissen met een kleine groep volgers. Op mijn beurt volg ik een groep mensen van wie ik het leuk vind om te zien waar ze in hun dagelijks leven mee bezig zijn. Steeds vaker echter word ik op Instagram bestookt met zakelijke filmpjes en foto’s. Het gratis webinar van de InstagramGoeroe viel blijkbaar toch bij veel ondernemers in de smaak. Het resulteert in posts van mensen die strak in de lens kijken en me dwingend aanspreken: wil ik door hen gecoacht worden, mogen ze me helpen met afvallen, heb ik soms behoefte aan een training Persoonlijk Leiderschap? Als ik nú met ze in zee ga, krijg ik een gratis e-book / coachsessie / 7-stappenplan naar het Walhalla cadeau! Ter illustratie: designer Lot van Beekie maakte er op twitter afgelopen zomer een fascinerend overzicht van. Bekijk hier de voorbeelden die Lot verzamelde van dit soort Instagramposts

Nederig opscheppen

Ook op LinkedIn verdringen professionals elkaar om te melden hoe goed ze bezig zijn. Hier zien we minder filmpjes en glamourfoto’s, maar worden we overspoeld met succesverhalen. ‘Ik ben zo trots op …’ ‘Blij met de samenwerking met …’ In de hilarische Nederig Opscheppen bingo van Jochem Westerhof zien we de meest gebruikte LinkedIn-clichés terug. 

Krioelende mensenmassa

Jarenlang vonden mensen LinkedIn saai en waren ze er nauwelijks te vinden. Maar sinds een jaar of twee is het de place to be voor werkend Nederland en ondernemers in het bijzonder. Mensen delen er zoveel informatie dat je er een dagtaak aan hebt om alles bij te houden. En bleef het nou bij werkgerelateerde zaken, dan was het nog te behappen. LinkedIn schuift echter steeds meer richting Facebook: mensen gaan er in discussie over de coronamaatregelen, delen er hun trouwfoto’s en Funda-advertenties. Hierdoor vindt er zo’n overkill aan berichtgeving plaats, dat je steeds minder zin hebt om er een kijkje te nemen. Het voelt alsof je je in een krioelende mensenmassa in een drukke stationshal begeeft. 

Gesloten netwerk

Eeuwig zonde, want LinkedIn is nou juist de plek waar veel interessants te halen zou moeten zijn. Zinnige, nieuwe informatie én waardevolle connecties, daar draait het om. Als je je met onbekenden verbindt, wordt je netwerk wel groter, maar neemt de waarde van de connectie af. Ook hier geldt: less is more. Reid Hoffman, de man die LinkedIn in 2002 oprichtte, zegt er dit van: ‘LinkedIn is een gesloten netwerk, om een simpele reden: wil het netwerk van waarde zijn, dan moeten de connecties betekenis hebben’ (ik citeer uit dit artikel op Business Insider). 

Waarde toevoegen

Die geslotenheid van het netwerk zit ‘m wat mij betreft ook in de berichten die je er post: beperk je tot het toevoegen van waarde. Hoe doe je dat?

  • Soms is dat simpelweg een update van waar je mee bezig bent. Voor jouw klanten en relaties is het goed om te weten met wat voor project je bezig bent, omdat ze misschien net op zoek zijn naar iemand die een dergelijke opdracht kan uitvoeren. Je kunt zo’n update ‘zenden’ en ‘eenrichtingsverkeer’ noemen, de goeroes raden het ons af. Maar waarom zou je in elke LinkedIn-post in dialoog gaan met je klant? Het lijkt me doodvermoeiend voor onze volgers, al die honderden gesprekken per dag.
  • Waarde toevoegen is ook een blog of video delen waar je volgers hun voordeel mee kunnen doen: je deelt je kennis en expertise.
  • Een vacature plaatsen, een oproep voor een stageplek, een vraag om mee te denken over een zakelijke kwestie: doen! 
  • En wat dacht je van het delen van je fouten? Niemand is perfect. Louter succesverhalen en blufpoker maken je ongeloofwaardig. Er is niks mis mee om af en toe een faalverhaal te vertellen en daar feedback op te vragen. Schoorvoetend gebeurt dat al op LinkedIn, kijk maar naar de hashtag #falen en events als Glorieus Falen. Hulde!

Kortom: kies voor waardevolle relaties én berichtgeving. Durf te falen. En stop met rondhangen op LinkedIn of Instagram omdat je nou eenmaal ‘zichtbaar’ moet zijn. Voeg iets toe of blijf weg. Je volgers zullen je dankbaar zijn. 

Foto van de stationshal: pixels – skitterphoto


blogs


LinkedIn: less is more

07/11/2020

LinkedIn en Instagram zijn populairder dan ooit in ondernemersland. Drommen mensen verdringen zich dagelijks op beide platforms om te laten […]



Coronacommunicatie: tips voor je taal & toon (2)

29/05/2020

Het is een lastige en surrealistische tijd. Maar ook een fascinerende tijd voor taal- en gedragswetenschappers. Hoe beïnvloedt de dreiging […]



Coronacommunicatie: tips voor je taal & toon (1)

25/05/2020

Het is een lastige en surrealistische tijd. Maar ook een fascinerende tijd voor taal- en gedragswetenschappers. Hoe beïnvloedt de dreiging […]



blogs