post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09

Wat een bordeel met jouw online marketing te maken heeft

13/05/2017

nieuwsgierig?
‘Zeggenschap voor sekswerkers in nieuw Amsterdams bordeel,’ las ik vandaag in de krant. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Wat was er ook weer met de seksbranche? Prostitutie is toch verboden? Hoe het artikel over een bordeel je kan helpen je online teksten verleidelijk te maken.

Doordat het onderwerp van het artikel nieuwsgierig maakt, begin ik te lezen. Vaak is dat zo met nieuwsberichten: omdat je wilt weten wat er aan de hand is, lees je het. Net zolang totdat de vragen die je in je hoofd hebt, zijn beantwoord. Ik lees nu in het artikel dat Amsterdam op de Wallen een bordeel opent waar sekswerkers als zzp’er aan de slag gaan. Zelfstandig, zelfredzaam en onder goede werkomstandigheden. Uitbuiting van vrouwen lijkt hiermee verleden tijd.

Bij een blog, webtekst of bedrijfsnieuwsbrief ligt dit anders. Mensen zijn niet meteen geneigd om jouw online verhaal aan te horen. Je zult ze moeten verleiden tot lezen en verder klikken. En dus moet je zorgen dat ze jouw deur niet voorbijlopen, maar door het sleutelgat naar binnen gluren. Hoe doe je dat?

Tip 1: maak nieuwsgierig met een spannende titel. De titel is immers het eerste wat opvalt. Zo’n titel in je tweet, LinkedIn-bericht of onderwerpsregel van je nieuwsbrief stimuleert jouw klant om verder te lezen. Ik geef je vijf manieren om een spannende titel te maken.

  • De drieslag wordt veel gebruikt in de journalistiek en in de reclame. En dat is niet voor niets. Drie woorden of woordgroepen noemen heeft een goede cadans. Bovendien zijn drie voorbeelden genoeg. Twee is te weinig, meer dan drie is vaak niet nodig. Voorbeelden: Bloed, zweet en tranen. See, buy, fly.
  • Alliteratie is beginrijm. Een paar beklemtoonde woorden die vlak bij elkaar staan, laat je met dezelfde letter beginnen. Voorbeelden: Heerlijk, helder, Heineken. Melancholie en malaise in nieuw theaterstuk Ratjetoe. 
  • De vraag maakt benieuwd naar het antwoord. En dus lees je door. Zeker als het een nieuwsgierigmakende vraag is, zoals Wat is de meest effectieve dating-app? Eigenlijk is de vraagtitel altijd goed. Een beetje voorspelbaar misschien, maar uitstekend als je even geen inspiratie hebt.
  • De titel die een geheim onthult maakt nieuwsgierig. En je geeft ook geheimen prijs: jouw kennis is voor je lezer immers niet vanzelfsprekend. Voorbeelden van dit soort titels: Het geheim achter een geordende administratie. Of Waarom sommige ondernemers altijd tijd over hebben. 
  • De provocatie trekt meteen de aandacht en zorgt dat je link wordt opengeklikt. Ook ideaal in de subjectregel van de mail waarmee je je nieuwsbrief verzendt: het spreekt voor zich dat een onderwerp als ‘nieuwsbrief juni 2017’ niet echt tot de verbeelding spreekt. Drank, geld en seks zijn bekende aandachttrekkers. Kijk maar naar de titel van deze blog.

Tip 2: schrijf een magnetisch intro. Begin je blog of nieuwsbrief altijd met iets prikkelends, iets wat nieuwsgierig maakt. Sla daarna een bruggetje naar de rest van je tekst. Zo doe je dat:

  • Laat iemand aan het woord. Een klant die iets bijzonders over je zegt. Of gebruik een prikkelend citaat van een filosoof, president of andere beroemdheid.
  • Vertel een bijzonder verhaal uit je nieuwsbrief of blog. Dit verhaal kun je in je intro beginnen en later in het artikel afmaken.
  • Stel een of enkele vragen. De lezer wil de antwoorden weten – en die vindt hij in jouw blog of artikel.

‘I have no special talents. I’m only passionately curious,’ zei Einstein al in 1952. En dat geldt ook voor je klanten. Prikkel hun nieuwsgierigheid. En beloon vervolgens in jouw artikel of blog hun verlangen naar meer kennis. Jij, als specialist op jouw vakgebied, kunt dat als geen ander.

Meer weten over dit onderwerp? Op 8 juni geef ik bij Tribes de workshop Hoe trek ik online meer klanten, speciaal voor ondernemers! Schrijf je meteen in voor deze workshop