post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09
Schrijftips voor je zakelijke kerstkaart
06/12/2016
‘Prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar’. ‘De beste wensen.’ Dat kan wel wat verfrissender, toch? Maar hoe? Stappenplan voor een zakelijke kerst- of nieuwjaarsgroet die wél blijft hangen.
Stap 1: wat is je boodschap?
Wat heb je je klant te melden zo aan het eind van het jaar? Wil je terugblikken, vooruitkijken? Wil je de kerstdagen erbij betrekken of je alleen richten op het nieuwe jaar? Pas als je de inhoud van je kerstgroet in kaart hebt, kun je je richten op de verpakking: de tekst.
Stap 2: hoe verwoord je je boodschap?
Nu komt het erop aan. Je weet wat je wilt schrijven, maar hoe breng je het onder woorden? Ga er eens goed voor zitten. Wees creatief:
- Gebruik een mindmap: zet in het midden van een blad papier je onderwerp, bijvoorbeeld ‘nieuwjaar’. Associeer op het onderwerp door van alles op te schrijven wat ermee te maken heeft. Uit alle kreten die je hebt genoteerd haal je vervolgens je tekst.
- Of maak een ‘drieslag’: zet drie kernwoorden op een rij. Na de drieslag vermeld je je boodschap. Bijvoorbeeld zo: ‘Champagne, oliebollen, vuurwerk: een spectaculair begin van het jaar! Ik wens je …(enzovoort).’
Stap 3: kies zorgvuldig voor het beeld
Heb je eenmaal een thema voor je kerstkaart, zorg dan dat het beeld erbij aansluit. Dat kan een kersttafereeltje zijn. Maar wil je opvallen met je kaart, dan is het verstandig om juist niet te kiezen voor een standaard kerstboom, besneeuwd landschap of een olijke foto van jou met een kerstmuts op. Neem de tijd om de afbeelding af te stemmen op jouw boodschap. Een grafisch vormgever helpt je graag hierbij. Ieder z’n vak, nietwaar.
Stap 4: zet er een handgeschreven persoonlijke boodschap bij
Je kaart is af. Een mooi plaatje, een mooie tekst. Heb je gekozen voor een papieren kerst- of nieuwjaarskaart (en ik adviseer je dat te doen; een fysieke kerstkaart valt veel meer op dan een digitale kerstgroet)? Zet er dan met de hand nog een persoonlijke boodschap bij. Of onderteken de kaart met je naam of handtekening. Dit maakt je kaart een stuk persoonlijker. Je klant ziet dat je moeite voor hem of haar hebt gedaan. En dat maakt je kerst- of nieuwjaarskaart nog extra de moeite waard!