post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09

Maak een liefdesbrief van je offerte

14/02/2022
rode roos met getypte brieven

Een offerte is meer dan een prijslijst. Het is vaak de eerste geschreven tekst die een nieuwe klant van je ontvangt. Net als bij een eerste date is dit hét moment om indruk te maken. Hoe doe je dat? Door je offerte te beschouwen als een liefdesbrief!

Stel, je spreekt een onbekende collega van een andere afdeling. Je bent zwaar onder de indruk. Haar sprankelende aanblik blijft je achtervolgen. Je besluit haar een handgeschreven brief te sturen. De brief die je in haar postvak legt, begint zo:

Van wollig naar persoonlijk

De kans is vrij klein dat de collega dat weekeind een drankje met je wil drinken. Logisch: een liefdesbrief mag wel wat persoonlijker! Toch zie je in offertes wél vaak deze afstandelijke, wollige schrijfstijl. Zoek maar eens naar voorbeeldoffertes op internet. Tien tegen een dat je dit soort teksten tegenkomt: 

3 tips voor meer liefde in je offertetekst

Dat kan ook anders! Als je een offerte beschouwt als een een liefdesbrief aan je klant of prospect, vergroot je je scoringskans. You never get a second change to make a first impression. Het is met klanten net als met je geliefde: als je van iemand houdt, laat je merken dat je weet wat zij belangrijk vindt. Dat je haar begrijpt, koestert en niet meer kwijt wilt. 

Hoe doe je dat in je offerte? 

Tip 1: laat in de inleiding al merken dat je naar de klant hebt geluisterd. Je hoort bijvoorbeeld tijdens een kennismakingsgesprek dat de medewerkers van jouw prospect vorige week tijdens het teamuitje vrijwilligerswerk uitvoerden: ze hebben de grote zaal van het buurthuis geschilderd. In de inleiding van je offerte schrijf je: 

Beste Kadija, 

‘We willen iets terugdoen voor de maatschappij,’ vertelde je me gisteren tijdens ons gesprek bij jullie op kantoor. En daarom heb je vorige week met het hele team op de ladder gestaan in buurthuis Het Hoekje. Maar ook op andere gebieden willen jullie maatschappelijk verantwoord ondernemen. Je nodigde mij daarom uit om te komen praten over …’

Tip 2: beschrijf in jouw aanbod wat de klantvoordelen zijn – en niet wat jouw bedrijf zo goed kan. Kruip dus in de huid van de klant. Je klant wil bijvoorbeeld software die voldoet aan de eisen van de AVG. In je offerte kun je dan benoemen dat je kwaliteit levert en dat jullie software aan deze eisen voldoet. Maar als je het klantvoordeel benoemt, zeg je: ‘Kiest u voor ons, dan weet u zeker dat uw privacygevoelige informatie bij de juiste persoon terechtkomt. Onze software is namelijk voorzien van dubbele authenticatie.’ De klant voelt zich gehoord.

Tip 3: schrijf persoonlijk. Spreek de klant aan met ‘u’ of ‘je’, schrijf vanuit de klant en niet vanuit jezelf. Ga zitten op de stoel van de klant en wissel van perspectief. Zeg niet ‘ik stuur u’, maar ‘u ontvangt’. Zo voelt de klant zich centraal staan. Noem namen, laat zien dat je de klant kent. Op deze manier wordt je offerte maatwerk. 

Geef je klant de liefde die hij verdient

Kortom: beschouw de eerste kennismaking als een eerste date en je offerte als een liefdesbrief. Zo maak je je offertes niet meer op de automatische piloot en krijgt elke (mogelijke) klant de liefde die hij of zij verdient! 

Hulp nodig bij het schrijven van persoonlijke offerteteksten? Ik adviseer je graag! En gaat het om aanbestedingsteksten, kijk dan eens op de site van Tendertijgers

Foto: Annie Spratt (Unsplash)