post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09

Bloggen: ja of nee?

26/02/2021

‘Bloggen, is dat nog wel van deze tijd? Tegenwoordig moet je toch een podcast hebben?’ ‘Wie leest er nog; we communiceren alles via Instagram en YouTube!’ Het zijn zomaar wat flarden uit gesprekken met mede-ondernemers of klanten. Is bloggen passé? Het antwoord is: NEE!

Waarom is bloggen nog steeds relevant? We spraken erover op Clubhouse.

(Even een alinea met uitleg over Clubhouse, voordat ik verder praat over bloggen)

Clubhouse is een nieuw social mediaplatform waarop mensen live met elkaar in gesprek gaan. Op Clubhouse hoef je je geen zorgen te maken over je uiterlijk, de enige selfies die je er tegenkomt zijn de profielfoto’s van de gebruikers. Heel verfrissend: je kunt er alleen luisteren en praten. Dat doe je in ‘rooms’: ruimten waarin gesprekken plaatsvinden. Bij de ingang van de room zie je waar het gesprek over gaat. Ook zie je hoeveel mensen zich op dat moment in de room bevinden, en hoeveel mensen er ‘op het podium’ staan. Er is een agenda waarin je ziet welke onderwerpen er voor de komende uren ingeroosterd staan. En dat inroosteren, dat doen je Clubhouse-vrienden. Of jijzelf.

Meer weten? Lees Clubhouse voor dummies van social media-expert Elja Daae

De Blogkamer

Mij leek het leuk om zo’n room op Clubhouse in te roosteren over bloggen. Collega Annet Koops en ik hielden gisteren de kick-off van de Blogkamer, samen met Elja Daae. Elja hadden we uitgenodigd omdat zij tien jaar lang de twitterchat #blogpraat organiseerde, een echte ‘blog-goeroe’ is en omdat ze gewoon een ontzettend leuk mens is! Ik ken haar al jaren via Twitter en heb enkele social media-trainingen bij haar gevolgd via Tekstnet.

Waarom bloggen nog steeds relevant is

Met zo’n 25 geïnteresseerden spraken we over bloggen, gisteren op Clubhouse. De conclusie: de blog is een blijvertje!

Bloggen voegt waarde toe. Jij hebt kennis over een bepaald onderwerp: ICT, moestuinen, gezondheid … over elk onderwerp kun je bloggen. Je helpt er anderen mee vooruit. En je vergroot jouw status als expert.

Je laat zien dat jij een expert bent op jouw vakgebied. ‘Maar er zijn al zoveel mensen die schrijven over ICT / moestuinen / gezondheid’, hoor ik je denken. Dat is zeker waar. Maar zij zijn anders dan jij. Jij hebt in je eigen netwerk een gunfactor. Klanten, familie, vrienden. Zij lezen graag wat jíj over jouw expertise te vertellen hebt. En die groep wordt groter naarmate je meer blogt.

Je vergroot je zichtbaarheid. Als je regelmatig blogt en je blog verschijnt op LinkedIn, Twitter en Facebook, dan komen mensen jou en je bedrijf steeds weer tegen. Jouw naam wordt bekender. Hoe meer clicks op je blog, hoe hoger je ranking in Google, hoe vaker jouw blog oppopt bij zoekopdrachten over jouw onderwerp. Natuurlijk is het daarbij wel slim om te zorgen voor een goed geschreven blog en de juiste zoektermen.

Bloggen is leuk! Laten we dat vooral niet vergeten. Tijdens de Blogkamer kwam dat steeds weer naar voren. Als je plichtmatig schrijft om gevonden te worden, krijg je niet bepaald een smeuïge blog. De lezer wil merken dat je enthousiast bent over jouw product of dienst. Kan dat ook als je ghostblogger bent voor een klant?, vroeg iemand in onze room. Nou en of! Ik blog voor verschillende klanten. Als zij mij weten te enthousiasmeren, dan is het voor mij geen enkele moeite om die gepassioneerdheid namens hen te verwoorden.

Maar hoe zit het dan met video, social media en podcasts?

Naast blogs en webteksten zijn er natuurlijk nog allerlei andere manieren om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Soms lijkt het alsof video en podcasts de blog verdrongen hebben. Maar niets is minder waar. Het één versterkt het ander, vertelde Frank Husmann in de Blogkamer. Bedenk goed wie je doelgroep is en waar zij zich bevinden: op Tiktok, op Instagram, op Linkedin? De één bekijkt liever een video, de ander leest bij voorkeur een blog. ‘Je kunt er alles over lezen in mijn Content Marketinggids,’ vertelde Frank. Ik ben benieuwd!

Volgende keer meepraten in de Blogkamer? Schuif gerust aan! Elke donderdag van 16.00 tot 17.00 uur op Clubhouse. Zet de data in je agenda

Meer weten over bloggen? Lees mijn blogtips

groepsfoto vanuit de Blogkamer, 25 februari 2021
groepsfoto: de kick-off van de Blogkamer!

Foto vrouw achter laptop: Nathan S. Gibson voor Unsplash