post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09

Inspiratie nodig? Zet de kliko buiten of ga rollerskaten

30/04/2019


Wat is de overeenkomst tussen Banksy, clickbait en teksten op het label van een theezakje? Het zijn alle drie onderwerpen waar ik het afgelopen jaar een column aan wijdde. Als je regelmatig een verse blog op je website wilt plaatsen, overkomt het je vast wel eens: je weet echt niet meer waar je nú weer over moet schrijven. Hoe kom je op ideeën? Ik vertel je graag hoe ik dat doe. 

Sinds januari 2018 schrijf ik columns voor Tekstblad. Daarbij laat ik me inspireren door mijn werk als tekst- en communicatieadviseur. Maar ook kleine ergernissen of hypes prikkelen me vaak tot het schrijven van een ‘stukkie’. Een nieuwsgierige levenshouding helpt daarbij. Ik kan me regelmatig echt verbazen over dingen die een ander niet eens opvallen. Juist op die momenten liggen de onderwerpen voor een column of artikel voor het oprapen. Ik zet mijn manieren om  aan onderwerpen te komen voor je op een rijtje:

1. Verwonder je

Ik vind het leuk om met een onbevangen blik naar dingen te kijken. Zoals in het museum. Moderne kunst inspireert me. Maar ook iets simpels als de bordjes ‘zonder titel’ die je bij schilderijen ziet hangen. Ik vraag me dan af: waarom is dat? Had de kunstenaar geen zin om een titel te bedenken of is het een bewuste keuze? Of ik ben in de supermarkt en zie en hoor allerlei teksten met een rechtstreekse aanspreekvorm. ‘Kassa vier gaat voor u open.’ ‘De winkel wordt voor u verbouwd.’ Zo’n gebeurtenis intrigeert me. Ik koppel het aan mijn vakgebied, ik zoek er dingen over op en denk erover na. Zo ontstaat vanzelf een verhaal.

2. Beschouw je ergernissen met humor

Ergernissen vind ik inspirerend. De boosheid die ik hierdoor voel, wakkert mijn schrijflust aan. Teksten op theezakjes irriteren me bijvoorbeeld mateloos. Dit inspireerde me een paar jaar geleden al tot het schrijven van de blog theezakjeswijsheden. Maar erger nog vond ik de sticker die ik een tijdje geleden op een kliko zag: ‘Wij houden van deze kliko. Deze kliko wordt altijd met veel liefde aan de straat gezet.’ De kliko vind je terug in de Tekstbladcolumn ‘Zonder titel’. Ik houd ervan om dit soort irritaties uit te vergroten en ermee te spotten. Daarbij spaar ik mezelf niet. Mijn eigen onhandigheid beschrijf ik ook regelmatig in mijn columns of blogs.

3. Haak aan bij de actualiteit

Hypes, ontwikkelingen of de actualiteit zijn een goed ‘haakje’ voor een column of blog. De nieuwe Dikke van Dale die twee jaar geleden uitkwam bijvoorbeeld. Of de trend dat steeds vaker nieuwsgierigmakende anekdotes worden gebruikt om lezers te lokken. Zoals het verhaal over een massa-Tinderdate in New York. Dit inspireerde me tot het schrijven van de column Klikken over clickbait.

4. Houd een brainstorm met bekenden of onbekenden. Of  in je eentje

Kom ik er echt niet uit, dan houd ik een brainstorm met vrienden, huisgenoten of collega’s. Al pratend breng je elkaar op ideeën. Zo kwamen we deze maand met het bloggersteam van Tekstnet bijeen om onderwerpen voor onze blogs te bedenken. Dat was leuk en leerzaam. Maar brainstormen schijn je ook in je eentje te kunnen: op 21 juni hoor ik er meer over.

5. Doe iets wat je nooit eerder hebt gedaan

We kennen allemaal de tegeltjeswijsheid ‘wie doet wat hij altijd heeft gedaan, krijgt wat hij altijd heeft gekregen’. En zo is het maar net. De nieuwsgierige levenshouding uit punt 1 zorgt ervoor dat je openstaat voor nieuwe ervaringen. Verras jezelf daarom regelmatig. Verlaat de platgetreden paden en luister naar onbekende muziek, praat met mensen die je uit jezelf niet opgezocht zou hebben, ga naar dat nieuwe café in de stad. Kies voor een wandeling in plaats van een fietstocht of autorit. Of ga een avondje rollerskaten. Ik had dat nooit eerder gedaan. Na een half uurtje stumperen ging het me steeds beter af. Ik was trots op mezelf en werd er blij van. Dit soort onbekende ervaringen zorgt ervoor dat je brein nieuwe verbindingen aanmaakt. En dat maakt creatief.  Zo lang ik maar niet hoef te bungeejumpen. Er zijn grenzen aan de manieren waarop je je laat inspireren.