post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09
Geen inspiratie? Gebruik het haakje!
12/02/2017
Je wilt een blog, artikel of speech schrijven. Of je bent van plan een nieuwe zakelijke Facebookpost te plaatsen. Waarover je wilt schrijven weet je wel ongeveer. Maar waarom wil je nou juist vandáág je verhaal vertellen? Wat is een leuke aandachttrekker? En hoe maak je verbinding met je publiek? Gebruik het juiste haakje om je verhaal aan op te hangen. Zo wek je altijd de interesse van je lezer of luisteraar.
Het principe van het haakje is eenvoudig. Je kent vast wel deze situatie: je arriveert wat later op de avond op een feest en de kapstok hangt vol jassen. Je legt je jack daarom op een stapel in een hoek. Bij vertrek moet je toch even zoeken voordat je ‘m terug hebt gevonden. De kreukels staan erin, en met een beetje pech zit er een zwarte voetafdruk op je kraag.
Het haakje: zo werkt het
Op dezelfde manier werkt het bij het schrijven van een tekst: het haakje is de kapstok waar je je verhaal aan ophangt. Zonder haakje blijft je lezer op zoek: waar is deze tekst voor bedoeld, en waarom krijg ik het juist nu te lezen? Je wilt een artikel schrijven over zonnepanelen, geeft een vegetarisch recept, je wilt iets vertellen over je ondernemersvereniging of je visie geven op gelukkig zijn. In eerste instantie zit je lezer niet op jouw informatie te wachten – je hebt dus een reden nodig om je verhaal te vertellen. Of het nou om een nieuw verhaal gaat of om bekende informatie die je opnieuw onder de aandacht brengt. ‘Content recyclen’, heet dat ook wel in marketingtaal. Het haakje biedt uitkomst. Een stapel jassen op de grond is slordig en onhandig, je vindt je jas niet makkelijk terug. Haakjes geven overzicht en structuur. Aan nieuwe én oude jassen.
Soorten haakjes
Haakjes heb je in allerlei soorten en maten. Maar één ding hebben ze gemeen: ze geven overzicht en maken de verbinding tussen jou en je publiek. Veel gebruikte soorten haakjes zijn:
- de actualiteit. Gaat er een grote winkelketen failliet? Dat is hét moment om jouw visie op het veranderende winkellandschap te geven. Is er een onderzoek gepubliceerd over geluksbeleving? Noem het onderzoek en sla een brug naar jouw ultieme gelukstips. Ook reclamemakers maken dankbaar gebruik van haakjes bij de actualiteit: kijk maar naar deze inhakers.
- de vergelijking. De vergelijking is het ideale haakje als je abstracte zaken concreet wil maken. Deze blog over haakjes is een voorbeeld van zo’n vergelijking. Een ander voorbeeld is het artikel dat ik voor Tekstnet schreef over de Parade en ondernemerschap.
- identificatie. Wil je dat je lezer of luisteraar zich herkent in je verhaal, zorg dan dat hij zich kan identificeren. Zoals in deze blog van een van mijn klanten, over het financieren van een woning voor je kind.
- het meedoen-effect. Dit is vooral bruikbaar voor Facebook of LinkedIn. Je plaatst hier een artikel en vraagt vervolgens hoe de lezer denkt over dit onderwerp. Het artikel over winkelleegstand gebruik je bijvoorbeeld om te vragen hoe winkeliers in jouw gemeente hiermee omgaan. Zo ontstaat er een gesprek onder jouw Facebook- of LinkedIn-post. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor blogs waar je klanten op kunnen reageren.
Haakjes zijn handig: voor je lezer én voor jou!
Haakjes zetten jouw lezer in beweging en geven houvast. Maar ze zijn ook handig voor jou als schrijver. Ze geven je focus: een haakje dwingt je om de grote lijn van je verhaal alvast in je hoofd te hebben als je gaat schrijven. Daarnaast dwingt het je om je doelgroep scherp voor ogen te hebben.
Iedere doelgroep en ieder moment verdient zijn eigen haakje. En haakjes zijn helemaal niet moeilijk te vinden. Als je erop let, vind je ze overal!