post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09

ChatGPT: handige hulp of horrorscenario?

06/06/2023

‘Kunstmatige intelligentie (AI) gaat onze banen veranderen’, hoorde ik vorige week tijdens de Content Conference van Frankwatching. ‘Het is eenzelfde soort revolutie als de overgang van de typemachine naar de pc.’ We kunnen er niet omheen: taalmodellen als ChatGPT en Copy.ai gaan het werk beïnvloeden van iedereen die in tekst en communicatie werkt. Een bedreiging? Nee, ik zie het zelf vooral als kans.

Teksten samenvatten en vertalen, titels bedenken, teksten schrijven voor blogs, artikelen en sociale media … taalmodellen als ChatGPT kunnen met behulp van AI natuurlijke taal produceren. Stel de juiste vragen en in luttele seconden verschijnt er een tekst op je scherm. Maar taal echt begríjpen kunnen de tools niet. Het zijn in feite enorme rekenmachines die berekenen welk woord moet volgen op het voorgaande. Dagelijks leren ze bij: de modellen zijn getraind op grote hoeveelheden tekstgegevens als webpagina’s, tijdschriften, artikelen, boeken enzovoort.

Wat voor teksten maakt ChatGPT?

ChatGPT werkt heel eenvoudig. Je maakt een account aan via https://chat.openai.com en kunt daarna gratis aan de slag. Ik neem de proef op de som en log in bij ChatGPT. Daarna vraag ik: ‘Wat voor teksten kun je schrijven voor je bedrijf met hulp van AI?’ In een paar seconden volgt er een hele opsomming. Ik vond de teksten wat te lang, dus kortte de zinnen in. Maar verder is de tekst in de vier bullets hieronder geschreven door ChatGPT (dit onderzoekje deed ik een paar weken geleden, toen ik een artikel over tekstschrijven met AI schreef voor het meinummer van OC-Q Magazine).

  • Automatisch gegenereerde content zoals productbeschrijvingen, blogartikelen, sociale media-inhoud en nog veel meer. 
  • Contentbewerking: helpen bij het opsporen van grammaticale fouten, spellingfouten en stijlfouten en suggesties doen voor betere woordkeuzes en zinsstructuren.
  • Conversational AI: ChatGPT kan worden gebruikt om klanten te helpen bij het beantwoorden van hun vragen. Dit kan bijvoorbeeld via een chatbot die is geïntegreerd in de website van jouw bedrijf.
  • Vertalingen van productbeschrijvingen, handleidingen en andere soorten content. De kwaliteit van de vertaling is afhankelijk van de kwaliteit van de input en de beschikbare context.

Welke tools zijn er nog meer?

Naast ChatGPT heb je nog andere (betaalde) tools, zoals www.copy.ai en www.jasper.ai. Hiermee lukt het heel aardig om social mediateksten of blogs te schrijven. Tijdens de Content Conference van Frankwatching was er een presentatie over www.typetone.ai/nl/, dat zelfs personaliseert op doelgroep. Je schrijft dan één basistekst, die vervolgens met de juiste tone of voice en interesses van de gewenste doelgroep wordt aangepast.

Meer alternatieven voor ChatGPT zette Tekstnetcollega Martijn Vet voor Channelconnect op een rijtje in dit artikel.

De gevaren van ChatGPT

De taalmodellen bieden veel mogelijkheden. Maar er zitten ook gevaren aan. ‘We dreigen collectief dommer te worden‘, schreef Knack al in januari van dit jaar. Want waarom zou je zelf schrijven of een tekstschrijver inhuren als de robots je teksten kunnen schrijven? Daarnaast is het gevaar van ChatGPT, dat het alles brengt als de waarheid. Terwijl het programma echt onzinnige antwoorden kan genereren – ‘hallucinaties’ genoemd. Als test vroeg ik ChatGPT bijvoorbeeld of hij me meer kon vertellen over de actrice Olga Leever. Ik kreeg te horen dat ik in 1985 geboren was (geloof me, ik ben een flink aantal jaartjes ouder), dat ik in diverse series en films heb gespeeld enzovoort. Fascinerend.

AI en de tekstschrijver

Kan AI het werk van de tekstschrijver overnemen? Voor een deel wel. Geautomatiseerde taken en het schrijven van bijvoorbeeld productbladen kun je prima aan de robots uitbesteden. En bij een writer’s block of gebrek aan inspiratie is het ideaal om ChatGPT als ‘opwarmertje’ te gebruiken. Maar gaat het om complexere teksten als beleidsstukken, tenderteksten of een inhoudelijk artikel? Dan blijft een tekstschrijver onmisbaar. En wat dacht je van humor in reclamecampagnes? Of een pakkende slogan? Daarvoor is creativiteit nodig. En daar kun je de schrijvende robots (nog) niet op betrappen.

Meer weten over tekstschrijven via AI? Of toch liever je teksten door een mens laten schrijven? Neem contact met me op!

De afbeelding is van Alex Knight voor Unsplash