post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09
7 tips voor een schrijfstijl die écht verrast
03/11/2016
‘Bloggen heeft geen enkele zin. Laat staan bloggen met je bedrijf: dat is volstrekt nutteloos. Doe liever koude acquisitie.’ Met dit citaat heb ik geheid de aandacht van mijn lezer te pakken. En dat is ook precies de bedoeling. Ik zette je even op het verkeerde been om je nieuwsgierig te maken. Wil jij dat niet alleen de inhoud, maar ook de tekst van je blog je lezer aanspreekt? Zorg dan voor een creatieve stijl die je lezer verrast. Zeven schrijftips.
1. Schrijf beeldend
Mensen houden van beelden. Ze willen plaatjes voor zich zien als ze een tekst lezen of beluisteren. Zorg daarom voor opsommingen en bijvoeglijke naamwoorden die een duidelijk sfeerbeeld geven. Je kunt ook werkwoorden gebruiken die beeldend zijn: werkwoorden die geluid en gevoel uitdrukken. Of die een beweging weergeven. ‘Lopen’ wordt dan ‘slenteren’, ‘wandelen’ of ‘kuieren’. En ‘meedelen’ kan in allerlei gradaties: ‘fluisteren’, ‘zeggen’, verkondigen’ of ‘schreeuwen’.
2. Kom direct binnen
Trek je lezer direct de tekst in met een pakkende eerste zin. Een paar ideeën:
- Stel een vraag. Bijvoorbeeld ‘Heeft uw bedrijf in 2017 nog een website nodig?’ Zo laat je je lezer even nadenken voordat hij verder leest.
- Gebruik een vooroordeel. ‘Mannen denken maar aan één ding’ en ‘Vrouwen kunnen niet autorijden’ zijn bekende vooroordelen. Clichés weliswaar – maar doordat de lezer zich ergert, heb je zijn aandacht te pakken. Uiteraard weerleg je dit vooroordeel later in je blog.
- Zet je lezer even op het verkeerde been. Koningin Beatrix verraste een paar jaar geleden door de Troonrede te beginnen met ‘Mijne heren.’ De dames in de zaal spitsten hun oren – totdat bleek dat de Majesteit haar toespraak begon met een citaat uit een kerstrede van haar grootmoeder.
3. Hoe concreter hoe beter
Beeldend schrijven is ook concreet zijn. Gebruik daarom veelzeggende details, voorbeelden of overtuigende cijfers. En voorkom vaagheid. Vertel niet dat je maatregelen treft, maar zeg welke maatregelen dat zijn. Praat niet over ‘jongstleden’, ‘aanstaande’ of ‘medio’, maar noem een datum. Maak algemene termen beeldend en concreet. ‘Woning’ is een algemeen woord, ‘appartement’, ‘villa’ of ‘twee-onder-een-kap-woning’ zijn specifiek.
4. Kies voor barokke woorden en synoniemen
Schrijf je voor een breed publiek, dan is het verstandig om eenvoudige taal en korte zinnen te gebruiken. Maar soms kun je je best eens te buiten gaan aan barokke woorden. Daarmee verras je de lezer en maak je je teksten sprankelend. Wat dacht je van prachtige woorden als akkefietje, habijt en fluim? Ze verfraaien je tekst en houden je lezer bij je tot en met de laatste zin. Gebruik je in je blog veel dezelfde termen, kies dan af en toe voor synoniemen.
5. Wissel korte en lange zinnen af
Zinnen van hooguit 15 woorden lezen het prettigst. Vooral als je van een beeldscherm leest. Ellenlange ‘grindpadzinnen’ vol komma’s en verwarrende wendingen zijn een verschrikking. Zeer korte zinnen zijn echter ook niet aan te raden. Ze maken je lezer nerveus. En vaak is de samenhang tussen deze ultrakorte zinnen ver te zoeken. Kortom: kies voor afwisseling. Een mooie lange zin kan best op z’n tijd. Maar wissel dan eens af met een staccatozin van één tot vijf woorden. Bijvoorbeeld zo:
‘Oscar stormt de kamer binnen, smijt zijn jas op de grond en kijkt met grote ogen om zich heen. Hij lijkt onder stroom te staan. Ineens gaat zijn hand de lucht in. Pijlsnel. Wijsvinger priemt richting mij. Onmiskenbaar. Met snerpend stemgeluid gilt hij: ‘JIJ!’
6. Citeer
Mensen lezen graag verhalen van andere mensen. Een saaie tekst fleurt daarom helemaal op als je klanten, medewerkers of andere betrokkenen aan het woord laat. Hoe mooier het citaat, hoe levendiger jouw tekst. Een citaat kan een pakkende uitspraak zijn die iemand deed tijdens een workshop. Bijvoorbeeld ‘Mensen zijn verhalenmachines‘. Je kunt ook aan citaten komen door iemand te interviewen over jullie product of dienst. Of gebruik eens een quote van een beroemdheid.
7. Gebruik de dialoogvorm
Een anders-dan-andere opzet van je blog verrast je lezer. De dialoog bijvoorbeeld: ijzersterk als je bepaalde klanttypes of probleemsituaties wilt weergeven. Een dialoog typeert de mensen die met elkaar in gesprek zijn. Met een dialoog kun je karakters goed neerzetten. Ook een e-mailconversatie is een mogelijkheid. Mijn favoriet in dit genre is Bob de manager, de wekelijkse blog van Management Team van Hans Verstraaten.
Bonustip: Karel Witteveen schreef het boek ‘Creatief Schrijven’, boordevol tips over stijlfiguren, verhaaltechnieken, uitsmijters en bijzondere invalshoeken. Als je de smaak van het creatief schrijven echt te pakken hebt is dit boek een aanrader!