post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09

7 tips om te verkopen met je blog

02/11/2016

hart-in-bisonspoor

Bloggen doe je omdat je het leuk vindt. Zakelijk bloggen heeft echter nog een ander doel: het vertrouwen winnen van (potentiële) klanten. Natuurlijk leiden jouw blogs niet direct tot een aankoop. Maar je gaat via je blogs wel het gesprek aan met bezoekers van je website, zodat ze eerder geneigd zijn om te kiezen voor jou en niet voor je concurrent. In deze blog zeven tips voor het schrijven van een blog die verkoopt.

1. Ken je klant

Je klant heeft een probleem of vraag. Of hij deelt een bepaalde interesse met jou. En jij kunt hem helpen. Hoe? Door aan te sluiten bij zijn behoeften. Laat dus merken dat je je klant kent. Zorg dat jouw blog een antwoord is op de vraag van de klant. Je klant moet zich direct herkennen in jouw blog – anders is hij binnen vijf seconden weg. Natuurlijk leiden jouw blogs niet direct tot een aankoop. Je wint met je blogs echter wel het vertrouwen van je lezers. Ze leren je product of dienst kennen en maken kennis met jouw bedrijf. Dit verlaagt voor hen de drempel om zaken met je te gaan doen.

2. Praat zo min mogelijk over je product of dienst

Je blog is geen reclamepraatje. Vertel dus niet hoe goed jouw knoflookpersen, tuinmeubelen of vaardigheden zijn. Dat horen je lezers liever van anderen. Vertel in je blog over zaken die laten zien dat jij een specialist bent op het gebied van knoflookpersen. En geef bijvoorbeeld een recept voor knoflooksoep.

3. Geef waardevolle informatie

Hoe laat je zien dat jij expert bent op het gebied van jouw product of dienst? Door  je klant een interessant nieuwtje, mooi verhaal of waardevol advies cadeau te geven. Delen is belangrijk. Krijgt je klant een cadeautje van jou, dan geeft dat een  positief gevoel. Reclamepraatjes leiden juist tot irritatie. Ben je cateraar? Schrijf dan een culinaire blog. Ben je coach? Geef mensen dan opvoedtips of tips voor het welslagen van je relatie.  Of geef tips voor het inrichten van de tuin.

4. Gebruik voorbeelden die nieuwsgierig maken

Een saaie inleiding van je blog verleidt niet tot lezen. Prikkel daarom direct de nieuwsgierigheid van je lezer. Verwijs naar een onderzoek, geef spannende cijfers of laat mensen aan het woord. Mensen houden van verhalen – doe dus aan storytelling. Want verhalen blijven hangen. In een blog over klantcommunicatie via social media verwijs je bijvoorbeeld naar een onderzoek over interactie met klanten via Facebook en Twitter. Vervolgens koppel je dit aan jouw advies.

Een blog over de Voedselbank begin je met het indrukwekkende feit dat we in Nederland jaarlijks voor 2,4 miljoen euro aan voedsel weggooien. Sla vervolgens een bruggetje naar de rest van de tekst. Later in je blog kom je op de cijfers, het onderzoek of het verhaal terug.

5. Laat tevreden klanten aan het woord

Je kunt gaan adverteren, of aan je klanten en prospects vertellen dat jij de beste kwaliteit levert. Maar maakt iemand een afweging bij de keuze voor een product of dienst, dan speelt vooral de emotie mee. Iemand wil van anderen horen wat hun ervaringen zijn met jouw bedrijf. Citeer dus tevreden klanten of samenwerkingspartners in je blog. Laat ze verhalen vertellen over hun ervaringen. Doen je klanten dit niet spontaan? Vraag ze dan om een aanbeveling!

6. Zorg voor een goede call to action

Als je klant jouw blog gelezen heeft, wil je hem nog niet kwijt. Geef hem daarom iets te doen nadat hij de informatie tot zich heeft genomen. Zorg dat hij kan reageren op je blog, zodat je het gesprek met hem aan kunt gaan. Stel hem dus een vraag aan het eind van je blog. Of verleid hem tot een aankoop of een abonnement op je nieuwsbrief. Dit doe je door gebruik te maken van actiewoorden als ‘reageer’, ‘doe mee’ of ‘gratis’.

7. Maak je tekst lekker leesbaar

Verpak jouw waardevolle informatie in een interessant, prettig leesbaar verhaal. Want leest je tekst niet lekker weg, dan is je klant zo verdwenen. Mijd dus dooddoeners als ‘zoals we allemaal weten …’ en ‘de winter staat weer voor de deur.’ Maak zinnen van hooguit 20 woorden en schrijf klantgericht. Je ziet dat deze tip steeds terugkomt in dit boek. Niet voor niets: als jij zorgt voor een verrassende schrijfstijl en boeiende informatie dan zorg je voor een steeds grotere stroom aan lezers van je blogs!

Bonustip: Via LinkedIn heb je vast wel eens een recommandation gekregen van een samenwerkingspartner of klant. Deze aanbevelingen kun je ook in je blogs gebruiken. Of houd eens een enquête of klanttevredenheidsonderzoek. De resultaten publiceer je in een blog.