post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09

7 tips om je blogs te promoten

07/11/2016

Je blogs zijn meer dan de moeite waard. De hele wereld zou ze moeten lezen. Maar hoe zorg je dat je blogs gevonden worden? Zeven tips om je bedrijfsblog te promoten zonder opdringerig te worden. 

1. Deel je blog via social media – maar schrijf wel een wervend bericht

De eenvoudigste manier om je blogs met anderen te delen is via Twitter, Facebook, Instagram of LinkedIn. Dit kan op verschillende manieren. Allereerst is er de ‘share’-knop onder de blog. Klikt de lezer op het Facebook- of Twitterlogo, dan wordt er een bericht gemaakt met daarin een link naar jouw blog. Dit bericht kun je natuurlijk ook zelf schrijven. Tip: maak een wervend bericht waarin je de link naar je blog plaatst. Dus niet: ‘Lees mijn nieuwe blog over oogschaduw’, maar wel: ‘Drie make-uptechnieken voor een fabelachtige oogopslag.’ Nog een andere tip: blijf bescheiden. Breng je nieuwe blog na verschijnen twee of drie keer onder de aandacht via social media. Na een paar weken kun je de link naar je blog dan nog een keer hergebruiken.

2. Plaats je blog in je nieuwsbrief

In de nieuwsbrief van je organisatie kun je prima verwijzen naar je blog. Sterker nog, veel nieuwsbrieven bestaan voor een deel uit blogs. De eerste alinea’s van de blog plaats je in de nieuwsbrief, de rest leest de klant op je website. Heb je geen nieuwsbrief? Dat is jammer, want een nieuwsbrief is een echte klantenbinder! Met een nieuwsbrief breng je je bedrijf elke keer weer even onder de aandacht. Maar, het is nog niet te laat: een nieuwsbrief uitbrengen doe je heel gemakkelijk. Kijk bijvoorbeeld eens op MailChimp, een gratis programma voor het maken van nieuwsbrieven.

3. Zet een link in je e-mailhandtekening

Kleine moeite, groot effect: plaats een link naar je laatste blog onder je automatische e-mailhandtekening. Of, als je een bepaald artikel nogmaals onder de aandacht wilt brengen: plaats een korte, nieuwsgierig makende omschrijving van je blog onder je e-mailhandtekening met de link naar je blog erin. Zeker als je regelmatig een nieuwe link plaatst, leidt dit tot veel verkeer naar je blog. Ik ben hier zelf een paar maanden geleden mee begonnen en wissel regelmatig af. Ook verwijs ik gerust naar oude blogs. En het werkt: ik zie het in de statistieken van mijn website terug.

4. Verwijs (met mate) naar je blog in commentaren of groepsdiscussies

Het is leuk en zinvol om mee te doen aan discussies in LinkedIngroepen en op andere platforms. Ook als je een reactie geeft op een blog kun je je mening geven en laten zien wat voor kennis je in huis hebt. Om je standpunt te onderbouwen of voorbeelden te geven kun je natuurlijk prima verwijzen naar een blog van jezelf. Met jouw kennis help je een ander immers vooruit. Maar kijk uit voor hinderlijke linkdropping. In sommige LinkedIngroepen wemelt het van de mensen die de lezer te pas en te onpas met hun blogs om de oren slaan. Het moge duidelijk zijn dat dit tot veel irritatie leidt. Ga hier dus subtiel en integer mee om.

5. Gebruik social bookmarking of online linksharing

Via social bookmarkingsites kun je favoriete websites, en dus ook blogpagina’s, opslaan. Anderen kunnen jouw links vervolgens als favoriet markeren. Hoe vaker een webpagina als favoriet wordt aangemerkt, hoe hoger de pagina stijgt in de ranking. Daarnaast kun je op websites als delicious.com je eigen artikelen ’tags’ meegeven; zoekwoorden die van toepassing zijn op je artikel.

6. Vergeet traditionele promotie niet

Promotie 1.0: je zou het bijna vergeten. Maar ook offline is het de moeite waard om te melden dat je een bedrijfsblog schrijft. Zet het in je folder en verwijs naar je blog tijdens een bedrijfspresentatie. Of print de nieuwste blog uit en hang ‘em op het prikbord in de bedrijfskantine.

7. Schrijf gastblogs – maar wel met beleid

Gastbloggen is goed voor je naamsbekendheid en zorgt ervoor dat je website beter gevonden wordt. Daarnaast kom je onder de aandacht van een ander publiek, waardoor je een nieuwe doelgroep bereikt. Maar voor wie ga je gastbloggen? Bekende, goed bezochte websites zijn een geliefd platform. Bedenk echter dat veel mensen voor deze sites willen bloggen en dat de redactie misschien niet op jouw blogs zit te wachten. Handiger is om een site te zoeken die echt blij is met jouw content. Bijvoorbeeld een site met woontips, secretaressetips, verbouwingsideeën enzovoort.