post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09

7 manieren om je lezer te blijven boeien met je blog

04/11/2016

img_7641Regelmatig bloggen is leuk, goed voor je naamsbekendheid én voor je online vindbaarheid. Zijn je blogs echter slecht leesbaar, dan haken je lezers af. Houd je lezers dus bij de les. Kies voor kwaliteit en zorg dat ze keer op keer bij je terugkomen. Hoe doe je dat? Zeven tips om je lezer te blijven boeien.

1. Kies voor kwaliteit

Neem je lezer serieus. Bied hem dus nieuwe, interessante informatie. Verras je lezer, schrijf niet wat anderen ook al schrijven. Je kent vast de veelbelovende links op twitter die je met bonzend hart van verwachting aanklikt – en die vervolgens de naam ‘blog’ absoluut niet blijken te verdienen. De beloofde tuintips blijken een reclamepraatje over een geweldige grasmaaimachine. En de adviezen voor een stressloos bestaan leiden naar een vijfregelig reclamebericht over gratis e-coaching tijdens het tantraweekeind op Schiermonnikoog. Stel je lezer niet teleur. Kies voor kwaliteit, schrijf in duidelijke taal en bouw je blog zorgvuldig op.

2. Schrijf persoonlijk

Mensen lezen het liefst over mensen. Maak je blog dus persoonlijk. Geef aansprekende voorbeelden, vertel verhalen over echte mensen. En spreek je lezer aan. Gebruik regelmatig ‘u’ of  ‘je’ in je teksten. Geef je lezer daarnaast het gevoel ‘hé, dit gaat over mij!’. Dat doe je door productvoordelen te vertalen in klantvoordelen. Vertel bijvoorbeeld niet dat je kantoor van 9 tot 5 geopend is, maar dat de klant je van 9 tot 5 kan bereiken. De klant wil altijd weten ‘Wat heb ik hieraan?’. Tot slot: schrijf met gevoel. Laat emotie doorklinken in je tekst. Geschreven teksten hebben een extraatje nodig – op papier mis je namelijk oogcontact, gebaren en stemgeluid.

3. Schrijf een prikkelend intro

De eerste paar zinnen zijn bepalend voor het succes van je blog. Zorg dus dat je je lezer je blog binnen lokt. Mensen hebben behoefte aan beelden. Ze willen direct gegrepen worden. Het is als de anekdote op een feest: iedereen luistert als een verhaal beeldend wordt verteld. Begin je blog dus met een bijzonder verhaal. Dit maakt dat je lezer zich met je identificeert. Je bereikt dit ook door te beginnen met een citaat of nieuwsgierigmakende vraag. Sla daarna een brug naar je blog. Je eindigt je inleiding dus met een korte vooruitblik. Bijvoorbeeld ‘Zeven tips om je lezer te blijven boeien.’

4. Maak goede tussenkoppen

Een lange lap tekst roept weerzin op. Zeker als je van een scherm moet lezen. Verdeel je blog dus in alinea’s. En geef elke alinea een tussenkop. De tussenkop bestaat uit een vraag, een tip of een paar woorden die nieuwsgierig maken. Je verleidt je lezer zo om door te lezen. Bovendien ziet je lezer in een paar seconden waar de tekst over gaat. Ook al bekijkt hij je blog snel en oppervlakkig, hij krijgt toch de essentie mee. Een ander voordeel is, dat je een deel van de tekst snel terug kunt vinden. Ieder tekstdeel heeft immers een naam gekregen.

5. Gebruik begrijpelijke woorden

Conform, indien, medio, ten behoeve van – niet bepaald woorden die je dagelijks gebruikt. Ze staan misschien interessant, maar lezen niet prettig. Dit geldt ook voor vaktaal en afkortingen: gebruik ze alleen als je zeker weet dat je lezer ze begrijpt. Voor ouderwetse woorden bestaan prima alternatieven. In Word vind je voor ambtelijke woorden als indien en medio een eigentijds synoniem. Op deze manier begrijpt je lezer de boodschap het best.

6. Schrijf in klare taal

Een leesbare zin is niet langer dan 15 woorden. Langere zinnen op het web zijn lastig te lezen: aan het eind van de zin is de lezer het begin alweer vergeten. Geef het liefst één boodschap per zin. Voorkom dus dat binnen een zin een nieuwe zin ontstaat. Zet ook geen gedeelte van de zin tussen haakjes: dat vertraagt het leestempo. Daarnaast vindt je lezer het prettig als de kern van de zin vooraan staat. Gebruik dus geen lange aanloop als: in het kader van de vakbeurs sierschelpen verzamelen, die dit jaar alweer voor het derde jaar werd georganiseerd, bezocht ik afgelopen donderdag meesterverzamelaar Jan Jansen, die (…). Maak je zinnen daarnaast actief: geen wollige constructies als hierbij wordt gedacht aan (…), maar denkt u bijvoorbeeld aan (…).

7. Bedenk de juiste titel voor je blog

Een titel bedenk je meestal aan het eind van je blog. Logisch: pas dan weet je wat de belangrijkste boodschap is van je verhaal. Maak je titel uitnodigend: vertel het nieuws, of maak je lezer nieuwsgierig. Dit kan door gebruik te maken van lijstjes: dat doe ik in deze blogs over zakelijk bloggen. ‘7 tips om te scoren met je blog’ bijvoorbeeld. Of ’10 geheimen voor een stralende huid.’ Het lijstje is pakkend omdat het onze nieuwsgierigheid prikkelt. Zo’n opsomming van tips geeft overzicht en structuur. En het houdt een belofte in: ‘ik weet straks alles van onderwerp X of Y.’ De lijstjestitel is een blijvertje. Maar je wilt vast wel eens een ander soort kop voor je blog of  artikel. Een paar suggesties vind je in de bonustip hieronder.

Bonustip: Hoe maak je een pakkende kop bij je blog? Drie suggesties:

  • De vraag is een variant op de top-5 of het lijstje. Je bent benieuwd naar het antwoord. En dus lees je door. Zeker als het een nieuwsgierigmakende  of persoonlijke vraag is, zoals ‘Heb jij ook zo weinig bezoekers op je blog?’ Eigenlijk is de vraagtitel altijd goed. Een beetje voorspelbaar misschien, maar uitstekend als je even geen inspiratie hebt. Overbodig te zeggen dat je de vraag uit de kop dan wél meteen in je blog beantwoordt …
  • De woordspeling wordt veel gebruikt in kranten en opiniebladen. Maar waarom ook niet in je blog of nieuwsbrief? In papieren media wordt bij zo’n titel een subkop gebruikt om de strekking van het artikel uit te leggen. Zo voorkom je dat je lezer het artikel niet-begrijpend overslaat. In je blog kun je eveneens zo’n ondertitel overwegen. Als je echter in je inleiding meteen duidelijk maakt waar je stuk over gaat is dat ook oké.
  • De provocatie trekt meteen de aandacht en zorgt dat je link wordt opengeklikt. Ook ideaal in de subjectregel van de mail waarmee je je nieuwsbrief verzendt: het spreekt voor zich dat een onderwerp als ‘nieuwsbrief juni 2020’ niet echt tot de verbeelding spreekt. Geld, alcohol en seks zijn bekende aandachttrekkers.