post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09

7 tips voor een eindeloze stroom aan onderwerpen voor je blog

01/11/2016

Je hebt besloten regelmatig een bedrijfsblog te publiceren. Minstens eens per maand. Een mooi voornemen, maar hoe kom je steeds weer aan een nieuw onderwerp om over te bloggen? Zeven tips voor een eindeloze stroom aan blogonderwerpen.

1. Leg lijstjes aan

Weet je niet waar je beginnen moet, doe dan eens een brainstorm. Maak lijstjes. Tien tips om je tuin zomerklaar te maken, vijf manieren om stress op het werk te voorkomen, in zeven stappen naar de perfecte foto. Lijstjes geven houvast – aan je lezer én aan jou. Het is slim om een paar van deze lijsten op voorraad te hebben. Zo heb je altijd iets achter de hand om over te bloggen.

2. Haak aan bij de actualiteit

Geen inspiratie? Pak de krant erbij. Een wet die verandert, bezuinigingen in de zorg, aangescherpte milieu-eisen, de uitkomsten van een interessant onderzoek: de actualiteit biedt dagelijks aanknopingspunten voor een nieuwe blog. De actuele situatie is je aanleiding – de rest van je blog schrijf je vanuit jouw expertise.

3. Laat zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied

Onderwerpen genoeg om over te schrijven. Jij bent immers de expert op jouw vakgebied! Geef tips en adviezen, deel je ervaringen. Vertel niet hoe goed je bent, maar laat jouw lezer zelf concluderen dat jij alles weet op het gebied van opvoeden / coaching / tuinmeubels / fotografie / catering / rechtspraak / enzovoort. Houd bij het schrijven wel rekening met de kennis van je lezer. Schrijf je voor vakgenoten, dan kun je jargon gebruiken. Meestal schrijf je echter voor je klant. Specialistische termen en afkortingen kennen zij niet: leg dus steeds uit wat je bedoelt.

4. Recycle je artikelen

Regelmatig bloggen is belangrijk. Maar hoe vind je iedere week weer nieuwe stof om over te schrijven? Geen nood: pak af en toe een oud artikel van jezelf erbij en hergebruik gedeelten hieruit. Niet uit gemakzucht, maar omdat waardevolle teksten het verdienen om nog eens gelezen te worden. Haal interessante interviews of mooie quotes uit jaarverslagen, gebruik gedeelten van powerpointpresentaties, geef de tips uit een oude blog nog een keer. Kortom: recycle je content!

5. Laat je inspireren door anderen

Je bent niet de enige die veel weet van opvoeden / coaching / tuinmeubels / fotografie / catering / rechtspraak. Anderen bloggen ook over deze onderwerpen. Kijk eens wat zij schrijven en laat je inspireren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je hun teksten overschrijft: klakkeloos copy-pasten is plagiaat plegen. Een blog van een ander kan echter wel een mooie aanleiding zijn om op een interessant onderwerp door te borduren. Citeer daarbij gerust uit de blog van iemand anders – maar gebruik altijd een bronvermelding, liefst met een link naar de blog waaruit je hebt geciteerd.

6. Sluit aan bij de vraag van je klant

Je kent je klant. En dus weet je waar klanten vragen over hebben. Het zijn vragen die je hoort op een vakbeurs, aan de telefoon of aan de balie. Of vragen die klanten je stellen via twitter en Facebook of via trainingen en lezingen die je geeft. Ook een lijst met veelgestelde vragen op je site kan een bron van inspiratie zijn voor je zakelijke blog. Sluit aan bij deze klantvragen. Zo laat je zien dat je weet wat er speelt bij je klant.

7. Maak gebruik van zoekwoorden

Op welke zoekwoorden wil je met je bedrijf gevonden worden? Als je een SEO-analyse maakt, weet je welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf. En dit zijn precies de onderwerpen die je klanten interessant vinden. Ook Google Insights for Search geeft je inzicht in de woorden waarop mensen regelmatig zoeken. Maak hier gebruik van in je blogs! Je beantwoordt op deze manier de vragen van je lezer – én de zoekmachines weten jouw blogs goed te vinden.

Bonustip: Meer weten over SEO (Search Engine Optimization)? Lees dan wat iedereen moet weten over seo