post@deschoneschrijfster.nl 06 24 21 18 09

7 redenen om een bedrijfsblog te starten – vandaag nog!

31/10/2016

bloggen‘Wat heeft ons bedrijf te melden?’ ‘Wie leest onze artikelen nou?’ Er is altijd wel een excuus te verzinnen om níet te gaan bloggen. Toch zijn er argumenten genoeg om met een bedrijfsblog te beginnen. Het liefst vandaag nog. Zeven redenen om te bloggen op de website van je bedrijf.

1. Een blog maakt je bedrijf toegankelijk

Door een blog geeft je openheid van zaken. De klant leert je bedrijf goed kennen als je regelmatig informatie geeft. Dit verlaagt de drempel tot het zoeken van contact. Zeker als je zorgt dat de lezer kan reageren op je blog en je via je blog met hem of haar in gesprek gaat.

Ik ervaar het zelf regelmatig: klanten reageren op mijn blog door me een vraag te stellen of een opmerking te plaatsen. Ik bel ze vervolgens op of stuur ze een mail. Soms met extra informatie, soms komt er een nieuwe opdracht uit voort. Bijvoorbeeld voor een lezing, training of een schrijfopdracht.

2. Statische teksten zijn saai

Een modern bedrijf is in beweging. En dus heeft een modern bedrijf altijd iets te melden. Op een website staan daarom niet uitsluitend statische, onveranderlijke teksten.

Plaats regelmatig nieuwe artikelen, filmpjes en foto’s op je site. Er zijn onderwerpen genoeg om over te schrijven: actuele ontwikkelingen binnen de branche, een bijzonder verhaal van één van de medewerkers, een nuttig advies met een aansprekend voorbeeld. In alles schuilt een verhaal. Vertel dat verhaal dan ook!

3. Een zakelijke blog is goed voor je SEO

Hoe meer je publiceert, hoe meer bezoekers naar je website komen. Vooral als (potentiële) klanten merken dat ze serieus genomen worden. Meer bezoekers betekent dat de zoekmachines je bedrijf steeds beter weten te vinden. Zakelijk bloggen is dus goed voor je zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hoe meer unieke teksten je publiceert, hoe beter je bedrijf gevonden wordt.

4. Een blog laat zien dat je expert bent op jouw vakgebied

Een goede bedrijfsblog bevat geen reclamepraat. Het is een artikel waar de lezer echt iets aan heeft. Een artikel met nuttige informatie en waardevolle adviezen.

Commerciële verhalen vol ronkende taal en borstklopperij hebben geen waarde: de lezer gelooft je niet als jij steeds herhaalt hoe goed je bent. Dat gelooft hij pas als een ander het zegt. Zorg dus dat je blogs zo goed zijn, dat anderen erover praten. Jouw blog wordt dan een begrip. Lezers komen steeds weer bij je terug. En het hoeft geen betoog dat dit de verkoop van je product of dienst stimuleert.

5. Met een blog creëer je interactie

Een blog is tweerichtingsverkeer. Op een blog kan de lezer reageren. Dit maakt de communicatie met de klant makkelijk. Bovendien is het leerzaam voor je organisatie: door de opmerkingen te lezen en erop te reageren, weet je wat er speelt bij de klant. En hier kun je weer je voordeel mee doen.

Je kunt zelfs samen met je klant een nieuw product bedenken. Cocreatie heet dat. Een mooi voorbeeld hiervan is de ‘Maak de Smaak-Battle’ van Lays. Dat dit leidde tot wanstaltige producten als stokbroodje kruidenkaas-zoutjes of, erger nog, cappuccino-chips, mag de pret niet drukken.

6. Een blog verspreidt zich makkelijk via social media

Het grote voordeel van een blog is dat je hem makkelijk verspreidt. Bij een artikel op papier, bijvoorbeeld in een vaktijdschrift, is dat veel minder eenvoudig.

Zodra je een blog op de website van je organisatie hebt geplaatst, attendeer je je lezers op dit nieuwe verhaal. Dit doe je door een link van de blog te plaatsen op Twitter, Facebook en LinkedIn. Dit leidt vaak tot een sneeuwbaleffect: mensen sturen de link naar anderen door en ‘liken’ (waarderen) het artikel op Facebook. Vervolgens sturen hun relaties het artikel ook weer door. Kortom: via social media heb je een enorm bereik. Hierdoor vergroot je je lezerspubliek en de naamsbekendheid van je bedrijf.

7. Bloggen is leuk

Tot slot: schrijven is leuk! Laten we dat vooral niet vergeten. Je verdiept je in een onderwerp, zet de voors en tegens op een rij, bedenkt een grappige of onverwachte invalshoek.

Door regelmatig te schrijven over jouw expertise scherp je je geest. Dat komt je product of dienst, je bedrijf en dus ook je klant ten goede. Schrijven is kilometers maken: hoe meer je blogt, hoe makkelijker het je afgaat. Blog dus minstens een keer per maand – het liefst vaker!

PS Nog niet overtuigd van het nut van zakelijk bloggen? Bereken dan de ROI (Return On Investment) van bloggen voor jouw bedrijf met dit rekenmodel